maandag 26 maart 2012

Het Nieuwe Werken minder goed dan gedacht’

Dat blijkt uit onderzoek van RUG-student Suzanne Heidstra en Pentascope.
Sommige doelen worden door Het Nieuwe Werken goed gehaald, zegt Joris Scheepens, directeur van Pentascope: ‘De besparingen op huisvestingskosten worden over het algemeen prima gehaald en werknemers hebben ook een veel betere balans tussen werk en privé. Maar HNW is geen panacee voor allerlei andere organisatieproblemen. De creativiteit en productiviteit van mensen kun je er niet mee verhogen.’

zie het hele artikel via: http://www.penoactueel.nl/management/%E2%80%98het-nieuwe-werken-minder-goed-dan-gedacht%E2%80%99-8166.html

Mening:

Ik vind het vreemd dat het artikel claimd als eerste de nadelen te noemen van het nieuwe werken. Iedere nieuwe stijl heeft zijn voor en nadelen. Het is dus meer dan logisch dat het nieuwe werken dit ook heeft.

Ik vind dat het artikel wel goed de nadruk legt op het feit dat het moet passen binnen je organisatie en je dit niet moet zien als een Hype. Bekijk goed wat het is, hoe gelijksoortige organisaties het toepassen/implementeren en ga dan goed voor je zelf na als je dit ook echt wilt. ten slotte word je hele sociale structuur doorgeknipt en is de vraag of fit juist je organisatie verbetert of de grond in helpt.

Ik vind dat je wel overwogen moet kiezen of je de sociale structuur drastisch wil veranderen en je niet als een kip zonder kop een hype probeert te implementeren.

Werknemers willen zich verbeteren

Nederlandse medewerkers beoordelen de stelling ‘Ik zet me in om mijzelf voortdurend te verbeteren’ met het rapportcijfer 7,9. Ook Zweden en Denemarken behalen deze score. Opvallend genoeg beoordelen Duitse medewerkers deze stelling het laagste, met een 6,9 zelfs heel een punt lager.

Volgens Danielle van Alewijn, general manager van Effectory International, willen vooral ouderen zich verbeteren: ‘En dat zit hem niet in de motivatie, maar in de verwachting. Jongeren hebben daar een veel hoger verwachtingspatroon in, en zijn dan ook eerder teleurgesteld. Ouderen hebben een lager verwachtingspatroon, en halen die ook. Qua motivatie zie je dat jongeren wel hoger scoren dan ouderen.’

Zie het gehele artikel: http://www.penoactueel.nl/management/werknemers-willen-zich-verbeteren-8184.html

Mijn mening:

Ik ben eigenlijk wel een beetje trots op het feit dat Nederland het hoogst scoort op de stelling ‘Ik zet me in om mijzelf voortdurend te verbeteren’ met het rapportcijfer 7,9 en  ‘Ik doe graag iets extra om bij te dragen aan het succes van mijn organisatie'. Dit geeft toch aan dat wij als Nederland  een efficiënt en betrokken HR beleid voeren binnen onze organisaties. Men wist al langer dat wanneer je medewerkers goed stimuleert en behandeld je er veel voor terug kunt krijgen maar deze cijfers duiden dit toch echt aan.

Ik stel me zelf toch een aantal vraagtekens betreft dit thema. Zullen de laag opgeleiden de zelfde beoordeling geven als de hoger opgeleiden? Ten slotte is het verschil tussen hogeropgeleide en de top kleiner geworden maar is dit ook merkbaar tussen het hoogste en het laagste niveau?

Behalve het feit dat we trots mogen zijn op deze resultaten zullen de anderen landen dit niet snel gaan overnemen. Als je naar de efficiency  gaat kijken scoren wij als bijna de slechtste. Om ons HR beleid te kunnen verkopen aan anderen landen moeten we toch wel heel duidelijk uitleggen dat de efficiency geen verband houdt met ons HR beleid.

Maar vooralsnog is het voor ons een compliment, zeker wanneer we de efficiency drastisch kunnen opvoeren.